Sea Lapland Tourism as all Year round Service-TaaS

Meri-Lapin ympärivuotisen matkailun kehittäminen ja kohdemarkkinoiden laajentaminen digitaalisia teknologioita hyödyntäen.

Hankeaika: 15.4.2019-15.4.2021

Hankkeen tavoitteena on kehittää Meri-Lapin matkailun digitaalinen ekosysteemi, joka hyödyntää digitaaliteknologioita ja jonka avulla asiakkaat pääsevät helposti osaksi Meri-Lapin huikeaa ympärivuotista elämysmaailmaa. Hankkeessa tehdään markkinaselvityksiä uusista kohdemarkkinoista, tehdään potentiaalisten markkinoiden segmentointia ja rakennetaan palvelu-portfoliot. Lisäksi tavoitteena on lisätä Ajoksen satamassa vierailevien valtameriristeilijöiden määrää ympärivuotisesti.

Hankkeen tavoite on samalla nostaa paikallisten matkailun PK-yritysten kansainvälistä kilpailukykyä ja mahdollisuuksia pärjätä kilpailussa digitaalisten elämysten ja digitaalisen markkinoinnin saralla sekä lisätä matkailun ympärivuotisuutta, tuotteiden ja palveluiden reaaliaikaista saatavuutta.

Meri-Lapin matkailualan yrityksillä olisi potentiaalia kansainvälistyä ja saada ympärivuotista näkyvyyttä. Nopeasti leviäviä elämystalouteen kytkeytyviä trendejä ovat mukaansatempaavat digitaaliset toiminnot, kuten lisätty todellisuus, ennen-ja-jälkeen-vaihtokuvat, 360-videot ja push-ilmoitukset. Useimpia näistä voi kokeilla jo lähtömaassa kaikkina vuodenaikoina. Nämä vuorovaikutteiset ominaisuudet hyödyntävät mobiililaitteiden uusimpia natiivi-ominaisuuksia, kuten liikesensorit, monikameraisuus, ääniohjaus, gps-tieto, keinoäly(AI) ja tarkat suuret näytöt.

Sitouttamalla asiakas Meri-Lappiin ympäri vuoden tapahtuvilla elämyksellisisllä digitaalisilla ratkaisuilla, voidaan matkasta paketoida kokonainen pitkäkestoinen paketti, jolloin matkailijan ei tarvitse välttämättä käydä muualla. Matkailija voi ennakkoon esimerkiksi katsoa 360-videon kautta, miltä jossain matkailukohteessa näyttää, vaikkapa lumilinnan sviitissä. Paikan päällä kohteessa voi saada lisäarvoa lisätyn todellisuuden ratkaisujen kautta, kuten satuhahmot heräävät henkiin lumilinnassa tai Mustaparran ravintolassa.

Paketoimalla mahdollisimman kokonaisvaltainen matkailuelämys Meri-Lappiin päästään myös vähähiiliseen ratkaisuun, jossa ei tarvitse matkustaa heinäsirkkamaisesti useaan kohteeseen Suomessa.

Vain muistiinjäävät elämykset pärjäävät digitaalisessa markkinoinnissa. Tavoite on tarjota Meri-Lapin matkailuyrityksille parhaat keinot kertoa elämyksistä ennen matkaa ja tukea matkailuelämystä matkan aikana sekä sitoa ne MaaS-hankkeessa kehitettävään saumattomaan liikkumis-ja tilaamiskokemukseen.

Hankkeen kustannukset ovat 225 310 €, johon on myönnetty yritysten toimintaympäristön kehittämisavustusta 180 240 € (80%)

Projektipäällikkö
Teija Mikkola
0400 357 420
teija@visitsealapland.com