Laurila-Tornion radan sähköistäminen

Luleå-Haaparannan henkilöliikenteen käynnistyessä on järkevä toteuttaa Laurila-Tornio radan sähköistäminen (24 km), joka mahdollistaisi rautatiehenkilöliikenteen Suomen ja Ruotsin välillä. Samalla on mahdollista avata myös uusi tavaraliikenteen kilpailukykyinen raideyhteys Ruotsiin, Keski-Eurooppaan ja Narvikin satamaan.  Sähköistämisen kustannusarvio on noin 12-15 milj. €. Verrattuna muihin Jäämeren rata hankkeisiin, esim. Kirkkoniemen (2,5 mrd €) , Sallan (1,0mrd €)  ja Skibottenin (n. 2 mrd €) ratavaihtoehtoihin Tornio- Laurila hankkeen investointi on marginaalinen.  Jäämeren yhteys on tärkeä myös Suomen huoltovarmuuden kannalta.  Ratayhteys parantaa oleellisesti asiointiyhteyksiä Perämerenkaarella – Luleå- Boden- Kalix – Haparanda – Oulu sekä Lapin matkailuyhteyksiä. Sähköistetty ratayhteys luo Pohjois-Suomen elinkeinoelämälle uuden vaihtoehtoisen väylän Eurooppaan.

Ruotsin ratayhteys täydentää Perämerenkaaren joukkoliikennejärjestelmää. Torniolla ja Haaparannalla on yhteinen matkakeskus, joka otettiin käyttöön vuonna 2014.  Lentoliikenne Arctic Airlink lentoyhteys Oulu-Luleå- Tromssa rahoitus on varmistettu viideksi vuodeksi.  Pohjois-Ruotsiin on investoitu noin 3,6 mrd kruunua Bodel-Kalix -Haaparantayhteyteen ja henkilöliikenne on käynnistämässä Luleå – Haaparanta välillä vuoden 2018 aikana. 


ratahanke1.

Luleå-Haaparannan henkilöliikenteen käynnistyessä on järkevä toteuttaa Laurila-Tornio radan sähköistäminen, joka mahdollistaisi rautatiehenkilöliikenteen Suomen ja Ruotsin välillä. Samalla on mahdollista avata myös uusi tavaraliikenteen kilpailukykyinen raideyhteys Ruotsiin, Keski-Eurooppaan ja Narvikin satamaan.  Sähköistämisen kustannusarvio on noin 12-15 milj. €.